Davranışta Kontrast/Davranışsal Zıtlık
Bir ortamdaki pekiştirme koşulları ile başka bir ortamdaki davranış gösterme oranı arasındaki ters ilişki olarak tanımlanabilir.
Davranışta kontrast daha basit bir ifadeyle: ayırt edici bir uyarıcı karşısında davranışın pekiştirilmesiyle, davranışta artma, pekiştirilmemesi durumunda ise azalmanın görülmesidir.
Diğer bir ifadeyle ayırtedici bir uyarıcı karşısında davranışın pekiştirilmesiyle, davranışta artma, pekiştirilmemesi durumunda ise azalma görülmesidir.
Zıtlık, pozitif ve negatif olmak üzere ikiye başlık altında gruplandırılabilir.
Pozitif zıtlık bireyin bir ortamdaki davranışında başka bir ortamdaki pekiştirecin azalması sonucu artma olması durumudur.
örnek: bi kadın kahve içmeyi çok seviyor. evinde her fırsatta kahve içiyor. iş yerinde kahve içmenin yasaklanması üzerine kadın sadece evde kahve içiyor. iş yerindeki ortamdaki pekiştireci azaldı. bu yüzden evdeki davranışı arttı. o yüzden olumlu ya da pozitif kontrast
Negatif zıtlık ise bireyin bir ortamdaki davranışında başka bir ortamdaki pekiştirecin artışı sonucu azalma olmasıdır.
örnek: evde yüksek sesle bağırıarak istediğini yaptıran bi çocuk, okulda da öğretmenine istediğini yaptırmak için bağırır. öğretmeni bu davranış karşısında çocukla aşırı ilgilenip hemen istediğini yapar. sonuç olarak çocuğun bu davranışı evde yapma sıklığı azalır ancak okulda artar.
Burada davranış iki ortamda da pekiştiriliyor. ama okulda bağırdığı zaman daha çok pekiştirildiği için evdeki bağırmaları azalıyor. bu yüzden negatif kontrast.
Örnek: Çocuğun biri evde isteklerini sürekli ağlayarak yaptırır. okula gider, isteklerini yaptırmak için yine ağlamaya başlar. öğretmeni bu durumu görmezden gelir ve onunla ilgilenmez. çocuk bundan sonra okulda ağlama davranışını keser fakat evdeki ağlama davranışında bir artış görülür. işte bu davranışta kontrasttır.
Yorumlar
Yorum Gönder